DE SMET & WILLEMS, Geassocieerde notarissen te Zwalm

 

DE SMET & WILLEMS

Geassocieerde notarissen te Zwalm

Dit notariskantoor is uitgerust met een videoconferentiesysteem. Gemak, veiligheid en ecologie zijn de sleutelwoorden van dit systeem. Wij kunnen op afstand optreden met andere notariskantoren die ook met dit systeem zijn uitgerust.
 

De Smet & Willems, geassocieerde notarissen

Noordlaan 11
9630 Zwalm
Tel. (055) 49.90.70
Fax. (055) 49.77.28

BV
BTW BE 0543419239
RPR Gent afdeling Oudenaarde
Verzekeringen van het Notariaat cv

Wij zijn verhuisd! Wij verwelkomen U graag op de Noordlaan 11, de voormalige pastorij van Munkzwalm.

...
 

10 juni 2021

Wettelijk ben je niet verplicht om beroep te doen op een notaris om je testament op te stellen, maar het is wel een aanrader. Toch zelf je testament opstellen? Vraag dan zeker aan de notaris om het te bewaren. Hij bewaart niet alleen het testament, maar zorgt ook voor de registratie in een centraal register. 

Zelf een testament opstellen kan

Wie zelf een geldig testament wil opstellen, houdt rekening met de volgende voorwaarden:

  • Je schrijft het testament zelf (typen mag niet);

  • Je dateert het testament;

  • Je ondertekent het testament.

Hou er rekening mee dat het testament na je overlijden aan een notaris zal moeten worden aangeboden. Werk dus overzichtelijk, eventueel door eerst een kladversie te maken. Wil je zeker zijn dat je testament ook werkelijk wordt uitgevoerd? Dan moet de inhoud van je testament stroken met wat wettelijk kan. Kennis van het erfrecht is dus een must.

Veilig stellen tegen verlies of vernietiging

Een zelfgeschreven testament blijft vaak jaren onder het stof liggen. De kans dat het verloren gaat, is groot, bijvoorbeeld bij een verhuis. Je kan voor jezelf eventueel een geheugensteuntje zorgen door een document op te stellen waarin je de vindplaats van je testament aangeeft. Zo’n document kan je dan bv. digitaal bewaren in Izimi. Izimi is een digitale kluis ontwikkeld door het notariaat.

Let op, enkel je eigenhandig geschreven testament geldt als bewijs. Een kopie of foto uploaden in Izimi zal niet dezelfde bewijswaarde hebben. Maar Izimi kan wel een hulpmiddel zijn om je testament terug te vinden. Bovendien kan je het ‘geheugensteuntje’ in Izimi delen met wie je wil!  

Een ander risico is vernietiging. Je hebt waarschijnlijk een testament opgesteld met een goeie reden. Het is mogelijk dat sommige personen zich niet kunnen vinden in je wensen. De kans dat ze het testament vernietigen wanneer ze het vinden, is reëel. Een document scheuren en weggooien is zo gebeurd…

Geef daarom je eigenhandig testament zeker in bewaargeving aan een notariskantoor. Zo kan het nooit verloren gaan en/of worden vernietigd.

Gemakkelijker op te sporen

Een notariskantoor kan zelfgeschreven testamenten bewaren en deze registreren in het CRT (het Centraal Register van Testamenten). De inhoud zelf van je testament blijft geheim, maar de notaris registreert de gegevens in een database. Enkel notariskantoren hebben toegang tot dit register. Zo kan eender welk notariskantoor je testament opsporen bij je overlijden. Zonder bewaring en registratie door de notaris is de kans groot dat de mensen die je in het testament had aangeduid, nooit het testament terugvinden…

Notarieel testament verdient de voorkeur

Dat je zelf op geldige wijze een testament kan opstellen, neemt andere risico’s niet weg. Het erfrecht is complex en de fiscale regels wijzigen af en toe. De juridische begeleiding van de notaris verminderd de kans op discussies achteraf. Een notarieel testament, dus een testament dat de notaris opstelt, zal dan ook altijd een grotere zekerheid bieden.

Bron: Fednot

1 juni 2021

Wie vandaag een naaste verliest, kan drie dagen rouwverlof nemen. Te weinig volgens de Kamercommissie Sociale Zaken. Binnenkort zou dat rouwverlof uitgebreid worden naar tien dagen. Het parlement moet het voorstel om het rouwverlof uit te breiden wel nog goedkeuren. Pas dan is de wijziging een feit.

Tijd om praktische zaken te regelen

Wie een naaste verliest, moet voldoende tijd krijgen om een aantal praktische zaken te regelen. Zo moet je een begrafenisondernemer contacteren, documenten verzamelen, de bank en andere instanties inlichten… Administratie die op je afkomt op een heel moeilijk moment. Vandaag moet dat allemaal gebeuren tijdens een buitengewoon verlof van drie dagen, het “klein verlet”. Zo’n korte termijn laat nauwelijks tijd om het verlies te verwerken, waardoor een rouwende nabestaande in de praktijk vaak terugvalt op ziekteverlof.

Van drie naar tien dagen

Vandaar het voorstel om het rouwverlof uit te breiden naar tien dagen. Volgens het voorstel moet een nabestaande verplicht drie dagen opnemen tussen het overlijden en de begrafenis. De overige zeven dagen mag hij opnemen op andere gekozen momenten binnen het jaar van het overlijden.

Ook voor pleegouders

De nieuwe regels gelden voor werknemers, ambtenaren en zelfstandigen die een naaste verliezen, zoals een (schoon)ouder, een kind of een partner. Maar ook pleegouders in langdurige pleegzorg -  dus pleegouders die een pleegkind verliezen dat ze meer dan een half jaar onder hun hoede hadden -  zouden van de uitbreiding genieten.

Een naaste verliezen is ingrijpend. Op zo’n moment komen er heel wat zaken op je af. Met deze infofiche krijg je een overzicht van de verschillende administratieve stappen na een overlijden.  

 

Bron: Fednot

31 mei 2021

Ontdek het in onze nieuwste notaristip!

De BV (besloten vennootschap) is sinds 1 mei 2019 de opvolger van de ‘BVBA’. Het is de basis vennootschapsvorm voor alle kleine en middelgrote ondernemingen in België.

De grote aantrekkingskracht van de BV? Zijn flexibiliteit! De meeste regels die betrekking hebben op de BV zijn van aanvullend recht, wat betekent dat je als oprichter van een BV zelf heel wat kan bepalen én een grote speelruimte hebt om de statuten aan te passen aan de noden van je onderneming.

Ontdek er alles over in onze nieuwe tip!

Bron: Fednot

 

Tot uw dienst

Tot uw dienst

 
ENTHOUSIASTE MASTER NOTARIAAT of gelijkwaardig door ervaring 19 mei 2021

Voltijds

Functieomschrijving:

  • Opstart dossiers - aanvragen van stukken
  • Je beheert zelfstandig uw dossiers in verschillende materies. Je onderzoekt en streeft naar een juridisch onderbouwde en pragmatische oplossing in je dossiers
  • Je staat in voor de voorbereiding van diverse akten.  U krijgt bijstand waar nodig van de notaris en collega’s.

Werkomgeving:

  • Programma: SDP.
  • Groot, goed uitgerust kantoor.
  • Recent kantoorgebouw en mooie moderne werkomgeving met veel lichtinval.
  • Aangename werksfeer en toffe collega’s.

Wij vragen:

  • Een enthousiaste master notariaat of gelijkwaardig door ervaring voor onmiddellijke indiensttreding en duurzame samenwerking. 
  • Spontaan, verzorgd voorkomen
  • Zin voor orde, initiatief en organisatie
  • Zelfstandig kunnen werken

Wij bieden:

  • Wij zorgen voor een goede balans tussen privé en werk door de mogelijkheid te bieden om uren zodanig te organiseren dat het kantoor de vrijdagnamiddag om 15.30 uur sluit en U toch een voltijdse betrekking heeft.
  • Deelname aan diverse opleidingen.
  • Wij zorgen voor gemoedelijke collegiale werksfeer.
  • U ontvangt een correcte verloning alsook extralegale voordelen eigen aan het notariaat zoals onder meer hospitalisatie - en groepsverzekering , maaltijdcheques, ecocheques.

Interesse:

Wil U deel uitmaken van ons enthousiast team, solliciteer dan per e-mail met CV naar: ann.desmet@belnot.be

‘Indien u solliciteert bij ons zal uw CV en motivatiebrief, die onder andere identificatiegegevens, gegevens betreffende het beroep en academisch curriculum bevatten, in onze databank 3 jaar bijgehouden worden om redenen van gerechtvaardigd belang (Bv: contacteren voor een nieuwe job). Deze gegevens zullen niet uitgewisseld worden met derden, tenzij omwille van een wettelijke verplichting. U kan steeds alle rechten uitoefenen opgenomen in de GDPR met name, recht op inzage en informatie, recht op gegevenswissing, recht op beperking van de verwerking, recht op rectificatie, recht op bezwaar en recht om klacht neer te leggen bij de toezichthoudende overheid, door info@privanot.be te contacteren. Wij zien erop toe dat al uw persoonsgegevens behandeld worden volgens de geldende Privacywetgeving.’

 Afdrukken
STAGIAIR 19 mei 2021

Voltijds

Functieomschrijving:

Ter versterking van het bestaande team:

  • Dossiers beheren in het kader van de notariële stage met voldoende begeleiding.
  • Contact met cliënten en de gelegenheid zich te ontplooien.
  • Naast het behandelen van courante dossiers zal u ook naargelang uw kennis, kunnen en ervaring meer gevarieerde en complexere dossiers aanpakken.

Werkomgeving:

  • Programma: SDP.
  • Groot, goed uitgerust kantoor.
  • Recent kantoorgebouw en mooie moderne werkomgeving met veel lichtinval.
  • Aangename werksfeer en toffe collega’s.

Wij vragen:

  • Minimaal diploma rechten.
  • Zin voor verantwoordelijkheid, discretie, punctualiteit en verzorgd voorkomen.

Wij bieden:

  • Zeer diverse materies
  • Deelname aan diverse opleidingen.
  • Wij zorgen voor gemoedelijke collegiale werksfeer.
  • U ontvangt een correcte verloning en evolutieve verloning

Interesse?

Wil U deel uitmaken van ons enthousiast team, solliciteer dan per e-mail met CV naar: ann.desmet@belnot.be

‘Indien u solliciteert bij ons zal uw CV en motivatiebrief, die onder andere identificatiegegevens, gegevens betreffende het beroep en academisch curriculum bevatten, in onze databank 3 jaar bijgehouden worden om redenen van gerechtvaardigd belang (Bv: contacteren voor een nieuwe job). Deze gegevens zullen niet uitgewisseld worden met derden, tenzij omwille van een wettelijke verplichting. U kan steeds alle rechten uitoefenen opgenomen in de GDPR met name, recht op inzage en informatie, recht op gegevenswissing, recht op beperking van de verwerking, recht op rectificatie, recht op bezwaar en recht om klacht neer te leggen bij de toezichthoudende overheid, door info@privanot.be te contacteren. Wij zien erop toe dat al uw persoonsgegevens behandeld worden volgens de geldende Privacywetgeving.’

 Afdrukken

ENTHOUSIASTE MASTER NOTARIAAT of gelijkwaardig door ervaring

19 mei 2021

Voltijds

Functieomschrijving:

  • Opstart dossiers - aanvragen van stukken
  • Je beheert zelfstandig uw dossiers in verschillende materies. Je onderzoekt en streeft naar een juridisch onderbouwde en pragmatische oplossing in je dossiers
  • Je staat in voor de voorbereiding van diverse akten.  U krijgt bijstand waar nodig van de notaris en collega’s.

Werkomgeving:

  • Programma: SDP.
  • Groot, goed uitgerust kantoor.
  • Recent kantoorgebouw en mooie moderne werkomgeving met veel lichtinval.
  • Aangename werksfeer en toffe collega’s.

Wij vragen:

  • Een enthousiaste master notariaat of gelijkwaardig door ervaring voor onmiddellijke indiensttreding en duurzame samenwerking. 
  • Spontaan, verzorgd voorkomen
  • Zin voor orde, initiatief en organisatie
  • Zelfstandig kunnen werken

Wij bieden:

  • Wij zorgen voor een goede balans tussen privé en werk door de mogelijkheid te bieden om uren zodanig te organiseren dat het kantoor de vrijdagnamiddag om 15.30 uur sluit en U toch een voltijdse betrekking heeft.
  • Deelname aan diverse opleidingen.
  • Wij zorgen voor gemoedelijke collegiale werksfeer.
  • U ontvangt een correcte verloning alsook extralegale voordelen eigen aan het notariaat zoals onder meer hospitalisatie - en groepsverzekering , maaltijdcheques, ecocheques.

Interesse:

Wil U deel uitmaken van ons enthousiast team, solliciteer dan per e-mail met CV naar: ann.desmet@belnot.be

‘Indien u solliciteert bij ons zal uw CV en motivatiebrief, die onder andere identificatiegegevens, gegevens betreffende het beroep en academisch curriculum bevatten, in onze databank 3 jaar bijgehouden worden om redenen van gerechtvaardigd belang (Bv: contacteren voor een nieuwe job). Deze gegevens zullen niet uitgewisseld worden met derden, tenzij omwille van een wettelijke verplichting. U kan steeds alle rechten uitoefenen opgenomen in de GDPR met name, recht op inzage en informatie, recht op gegevenswissing, recht op beperking van de verwerking, recht op rectificatie, recht op bezwaar en recht om klacht neer te leggen bij de toezichthoudende overheid, door info@privanot.be te contacteren. Wij zien erop toe dat al uw persoonsgegevens behandeld worden volgens de geldende Privacywetgeving.’

 Afdrukken

STAGIAIR

19 mei 2021

Voltijds

Functieomschrijving:

Ter versterking van het bestaande team:

  • Dossiers beheren in het kader van de notariële stage met voldoende begeleiding.
  • Contact met cliënten en de gelegenheid zich te ontplooien.
  • Naast het behandelen van courante dossiers zal u ook naargelang uw kennis, kunnen en ervaring meer gevarieerde en complexere dossiers aanpakken.

Werkomgeving:

  • Programma: SDP.
  • Groot, goed uitgerust kantoor.
  • Recent kantoorgebouw en mooie moderne werkomgeving met veel lichtinval.
  • Aangename werksfeer en toffe collega’s.

Wij vragen:

  • Minimaal diploma rechten.
  • Zin voor verantwoordelijkheid, discretie, punctualiteit en verzorgd voorkomen.

Wij bieden:

  • Zeer diverse materies
  • Deelname aan diverse opleidingen.
  • Wij zorgen voor gemoedelijke collegiale werksfeer.
  • U ontvangt een correcte verloning en evolutieve verloning

Interesse?

Wil U deel uitmaken van ons enthousiast team, solliciteer dan per e-mail met CV naar: ann.desmet@belnot.be

‘Indien u solliciteert bij ons zal uw CV en motivatiebrief, die onder andere identificatiegegevens, gegevens betreffende het beroep en academisch curriculum bevatten, in onze databank 3 jaar bijgehouden worden om redenen van gerechtvaardigd belang (Bv: contacteren voor een nieuwe job). Deze gegevens zullen niet uitgewisseld worden met derden, tenzij omwille van een wettelijke verplichting. U kan steeds alle rechten uitoefenen opgenomen in de GDPR met name, recht op inzage en informatie, recht op gegevenswissing, recht op beperking van de verwerking, recht op rectificatie, recht op bezwaar en recht om klacht neer te leggen bij de toezichthoudende overheid, door info@privanot.be te contacteren. Wij zien erop toe dat al uw persoonsgegevens behandeld worden volgens de geldende Privacywetgeving.’

 Afdrukken
 

Immo

Online verkoop € 190.000

Huis
Wafelstraat 57
9630 Zwalm

Online verkoop € 194.000

Huis
Wafelstraat 57
9630 Zwalm

Online verkoop € 4.000

Grond
Wafelstraat
9630 Zwalm

Online verkoop € 175.000

Huis
Zwalmlaan 48
9630 Zwalm

Online verkoop € 250.000

Appartement
Hofstraat 291
9000 Gent

Online verkoop € 180.000

Grond
Nederenamestraat 45
9700 Nederename

 
 
 

De Smet & Willems, geassocieerde notarissen

Noordlaan 11
9630 Zwalm
Tel. (055) 49.90.70
Fax. (055) 49.77.28

 

Openingsuren
 

Ons kantoor is momenteel gesloten

M 08:30 >  12:30   14:00 > 18:00  
D 08:30 >  12:30   14:00 > 19:00  
W 08:30 >  12:30   14:00 > 18:00  
D 08:30 >  12:30   14:00 > 18:00  
V 08:30 >  12:30   14:00 > 15:30  
Z gesloten  

Verlofperiodes